Direktlänk till inlägg 25 maj 2012

Alla har någon gång...

Av Sara Nyströmer - 25 maj 2012 21:37

En person som inte visste att jag har blivit mobbad sa en gång på ett ungefär under en svenska uppgift att "De som är mobbade får skylla sig själva, för de har ju valt att vara anorlunda."

Ingen förkänar att bli mobbad. Man väljer inte att vara anorlunda. Det är som att säga att man väljer vilken hudfärg eller vilka biologiska föräldrar man har. Jag tror inte att denna person har blivit mobbad förut men jag tycker ändå att det är helt befängt att ens tänka i dem banorna.


Jag tror att alla har någon gång varit i "kontakt" med mobbing. Antingen har man själv blivit utsatt för det, utsatt någon annan för det, har någon i sin närhet som har blivit utsatta för det eller bara stått och sett på när någon blir det och inte gjort någonting.

Blädrade för säkert tusende gången igenom boken "FRED! 100 röster mot våld och krig", en bok som alla 16 åringar fick 2009. Där kom jag över ett citat av Desmond Tutu "Om du inte tar ställning mot en orättvisa, har du valt förtryckarens sida. om elefanten har sin fot på musens svans och du säger att du är neutral, kommer musen inte att uppskatta din neutralitet."

En person som bara står och kollar på när en person blir mobbad är lika skyldig till den mobbade personens utsatthet.

En person som bara kollar på är också delaktig i mobbandet, även fast de inte inser det själva. 


För drygt en vecka sedan så fick jag en vänförfrågan på facebook från en av dem som var taskiga, inte från dem som gjorde de mest taskiga sakerna men hon var i det gänget och gjorde ingenting för att hjälpa mig. Jag accepterade hennes förfrågan då hon även var en barndoms kompis, men när jag dagen efter insåg att hon ändå var en av dem så visste jag inte om jag ville ha kvar henne på FB. Hade två tankar i huvudet.

1. Hon inser inte vad hon hade gjort.

2. I och med att jag accepterade min vänförfrågan har jag förlåtit henne för det hon gjort. även fast jag inte hört något "förlåt" från henne". 

För att göra allt klart så kommer jag INTE att förlåta dem. Jag gjode inte det då, jag gör det inte nu och jag kommer aldrig att göra det heller. Det dem gjorde är inte okej på något plan och för det förkänar de inte ett uns av min tid, liv eller kraft.  


Det ända som jag fick ut av mobbingen var att jag vet vilka vänner som är ens riktiga vänner. Och att jag vet att jag är så mycket starkar än de.


    

Jag och Sofia under Stone sours konsert på Sweden rock 2010. Hon bor nere i Lund så vi träffas inte så ofta, senaste gången var på höstlovet då hon för första gången åkte upp till Stockholm. Vi två ska om tre veckor åka till Metaltown i Göteborg. Längtar som satan!


 

Emmy och jag åker "Vilda musen" på grönan (vi sitter längst bak). Hon bor nära Stockholm och vi träffas när vi kan. Genom henne har jag träffat många trevliga personer som man kan lita på.

Träffade båda på min första språkresa till Hastings, England. 


Sofia och Emmy, tack för att ni är dem ni är och för att ni vill vara mina vänner! 

 
 
Ingen bild

emmy ^.^

26 maj 2012 09:57

ja blir tårög när jag läser det här! sara du ska veta att jag tycker att du är en underbar peron som jag har nära mitt hjärta. du ä ren av mina älsta och bästa väner. du är helt otrolig, stark och snäll. utan dej hade inte mitt live ett ut som det gör och jag uppsakar verkligen det att du litter på mej. de gör att jag vågar lite på mej själv och jag kan se dej som en kär vän som jag vet att jag altid kan vända mej till utan att jag riskerar att du kollar ner på mej.. det gör mej galad att hittet en så underabar och bra vän som du.

jag tycker du är så stark för att du kan höra sådant men fortsätta stå upp. och framföralt för att du tar en stark stälning mot det och säger de andra inte vågar säga. fast man vet att det är rät och sant.

tack för att du finns där
emmy

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Nyströmer - 28 september 2014 20:03

Även om jag inte är rädd/har fobi för hundar längre så har jag 18 års erfarenhet hundägare som inte visar respekt när dom är ute med hunden. Och tro mig det finns hur många som helst. Så jag tänkte ge några exempel.   1. Inte har sin hund i koppe...

Av Sara Nyströmer - 27 augusti 2013 13:09

Har insett dom senaste dagarna att jag inte får någon "kick" av depp musik. I alla fall inte på samma sätt som förut. Men jag antar att det är för att jag är mycket gladare nu för tiden. Dessutom har jag inte haft någon jobbig dag där musiken är den ...

Av Sara Nyströmer - 21 juli 2013 17:54

Det jag nu tänker skriva är inte riktat mot en bara en lärare utan nästan alla lärare i grundskolan.   När jag var runt 11 år och var med min dåvarande bästis ute på skolgården hittade vi en gren som var ungefär 1 meter lång och så bred att jag i...

Av Sara Nyströmer - 13 juli 2013 21:45

att ju närmare en tenta/omtenta man kommer ju mer nedstämd man blir? Fast sen är det ju också FEMTE gången jag ska göra skiten och i princip hela min utblidning ligger på att jag ska klara den. Så jag har en anledning men ändå... ...

Av Sara Nyströmer - 22 maj 2013 21:33


om personen man fall för fanns i verkligheten. Jag menar bara som omvecklings skull (sarkasm). Den här gången var personen i alla fall mänsklig och inte vampyr eller anna varelse.     Appropå fiction så har jag blivit helt inne på "Underworld" fi...

Ovido - Quiz & Flashcards