Alla inlägg den 16 februari 2013

Av Sara Nyströmer - 16 februari 2013 21:29

Har spenderat denna lördag med att läsa sista Harry Potter boken och fanfiction. Fanficton är fans som antingen fortsätter en historia eller skriver den ur en annans karaktärs synvinkel. I det här fallet var det Divergnet (min favorti serie) som ett fan skrev genom en annans persons synvinkel. Författaren (Veronica Roth) har påbörjat att skriva ur personen, som är Tobias "four" Eatons synvinkel men bara tre-fyra sidor än så länge. Hon håller just nu på med tredje och sista boken i serien och jag fick reda på i måndags att den kommer ut 22 oktober i USA. Är överlycklig över detta. Har som jag skrev tidigare läst dem två första böckerna två gånger och då köpte jag ändå den första boken i början av juli. Kommer läsa om dem en gång till innan tredje delen kommer ut men ska försöka hålla mig någon månad till innan dess. Nu tillbaka till Harry Potter. Har redan läst drygt 100 sidor idag. För mig är det mycket med tanke på att den är på engelska men kommer nog att spendera halva natten med att läsa klart dem sista 80 sidorna. Även om jag har sätt filmerna flera gånger så är det helt anorlund mot böckerna. Och ja, böckerna är så mycket bättre! Skulle inte bli förvånad om jag fäller en tår eller två innan jag är klar med boken. Har bara gråtit en gång och då var det en bok av en mamma som skrev om sin 4 åriga dotters kamp mot cancer och som slutligen dog. Tror dock att det är skilnad på fiction och verklighets historier. Fiction försöker jag säga åt mig själv att det inte händer och allt kommer att bli bra även om det kanske inte blir så. Jag hamnar på något sätt i förnekelse av det som händer. Märker själv att jag låter som ett freak men en tredjedel av mig lever för böckerna. När jag hittar en bok eller en serie som jag gillar så lever jag och andas för den. Föredrar en serie framför en bok för då kan man befinna sig i fantasin lite längre.


En annan tredjedel av mig lever för som ni kanske har märkt musiken. För att lyssna på mina favorit band och att se dem live antingen på festivaler eller konserter.


Den tredje delen lever för att bli sjuksköterska. 


Ovido - Quiz & Flashcards